020 - 210 90 09
Veel advocaten in loondienst overwegen om voor zichzelf te beginnen. De lokroep van meer vrijheid, eigen baas zijn, en zelf bepalen hoe je werkt zijn voor velen een begeerlijk ideaal. Maar hoe maak je voor jezelf de keuze om de stap echt te zetten, en wat komt er dan op je af? Deel 3 van 5: Marketing

Advocaten en marketing is niet vaak een succesvolle combinatie. Advocaten en sales al helemaal niet, verkopen is voor veel advocaten een bezigheid waar ze liever nooit over nadenken. Toch zal je als advocaat-ondernemer wat moeten doen om klanten te krijgen en te blijven krijgen.

Voor veel advocaten is het raadzaam een externe deskundige in te schakelen die je helpt met de juiste keuzes maken, doelgroepen te identificeren en een strategie uit te werken om de doelgroep te bereiken. In dit artikel zal ik een paar marketinginstrumenten aanhalen waarvan ik denk dat ze relevant zijn in ons vak, en die je wellicht verder kunnen helpen als advocaat-ondernemer.

De juiste keuze hangt uiteraard af van de rechtsgebieden die je beheerst en de klanten die je kan en wil bedienen. Strafrechtadvocaten lijken me weinig baat te hebben bij netwerkborrels, en als je in de overnamemarkt zit moet je niet op Marktplaats adverteren. Kortom, breng in kaart wie jouw gewenste klanten zijn, zodat je kan uitwerken hoe je daar bekend kan worden.

Voor mij zijn netwerkevenementen effectief. Ons vak draait in veel gevallen om persoonlijk contact en vertrouwen. Ik merk dat ik vaak door nieuwe klanten word gevonden die ik ooit eens persoonlijk heb gesproken op een event. Na zo’n ontmoeting maak ik een connectie via Linkedin, waar ik inmiddels 950 zakelijke contacten heb die ik ooit eens heb ontmoet.

Toen ik net was gestart met JuristenvanOranje, heb ik daarnaast een netwerk- en businessclub opgezet onder de naam OndernemersvanOranje. Na twee jaar had OndernemersvanOranje clubs in zes steden, en kwamen vele honderden ondernemers om de week bijeen. Al die contacten leverden me veel werk op, en voor sommige ondernemers werk ik nog steeds. Netwerkbijeenkomsten kunnen leuk en effectief zijn. Je moet er alleen niet heengaan met de focus om te ‘halen’. Zorg gewoon voor leuke gesprekken en hou na afloop contact, op termijn gaat het misschien wat opleveren.

Het kan ook anders. Mijn voormalig patroon en kantoorgenoot moet niets van netwerkevents hebben. Hij heeft veel baat bij doorverwijzingen van andere advocaten. Zijn marketinginstrumenten bestaan dan ook uit veelvuldige lunches met advocaten, en met kerst gaan er honderden wijnpakketten uit naar zijn doorverwijzers. Als je een specialisme beoefent dat niet veel advocaten doen, dan kunnen ‘verwijzers’ heel interessant zijn.

Natuurlijk kan je niet om internet heen. Vanzelfsprekend moet je een uitstekende website hebben, de eerste indruk is tegenwoordig vaak een digitale. Wil je ook hoog in Google komen, dan zal je je flink moeten verdiepen in SEO (Search Engine Optimalisation) of dit uitbesteden aan een goede partij. Als je dit goed beheerst werpt het zijn vruchten af. Zelf word ik iedere week wel een paar keer gebeld door nieuwe klanten die iets op internet hebben gelezen en vervolgens contact zoeken.

Of de Social Media je kunnen  helpen zal van je doelgroep en van je eigen fanatisme afhangen. Zelf ben ik geen grote fan van Facebook of Twitter voor mijn doelgroepen, maar misschien laat ik er wel kansen mee liggen. Ik ben meer een aanhanger van Linkedin. Mijn laatste blog over advocaten en kostenmaatschap werd in een week tijd 5.500 keer bekeken, mede doordat veel ‘likes’ direct het netwerk van je netwerk ontsluiten.

Ook zijn er heel wat aanbieders op de markt gekomen die vraag en aanbod proberen te bundelen van rechtzoekenden versus advocaten. Ik heb er een aantal uitgeprobeerd en heb wisselende ervaringen. Meestal betaal je een vast bedrag en ben je vervolgens afhankelijk van het aanbod dat zich bij je meldt. Omdat er van de Orde nog steeds niet betaald mag worden per aangebrachte lead, (een volstrekt achterhaald principe waar ik me noodgedwongen maar aan conformeer) zijn de marktpartijen ook niet goed in staat klanten en advocaten tevreden te stellen. Zelf heb ik jarenlang als sales manager machines verkocht, en werkten we met agenten die op commissiebasis de klanten zochten. Dat dit principe van commissiebetalingen de onafhankelijkheid van advocaten in gevaar zou kunnen brengen gaat er bij mij niet in. Maar goed, ik dwaal af. Wie online actief is en creatief kan denken, heeft een wereld aan mogelijkheden via het internet. Een mooi voorbeeld vind ik gaylegal.nl, die daarmee een enorme doelgroep aanboort. Ams Advocaten doen het ook slim, die hebben zo hoog ingezet op SEO dat ze in vrijwel elk zoekresultaat hoog scoren.

Veel advocaten zijn in de loop der jaren in een bepaalde sector ‘gerold’, en hebben daar een stevige positie kunnen opbouwen in het betreffende netwerk. Voor nieuwe advocaten is dat vaak een hoog ideaalbeeld en een lange weg. Door creatief na te denken kan je dat pad wel versnellen. Uiteindelijk moet je zorgen dat je ergens aan tafel komt, gezien wordt, of simpelweg gevonden wordt. Voor jou zijn er meestal honderden anderen als alternatief, dus je moet zorgen dat je vooraan staat of gewoon opvalt. Denk creatief en durf nieuwe paden te verkennen!

Carel Erasmus

Sta je op het punt voor jezelf te starten of wil je een overstap maken? AdvocatenvanOranje heeft nog plek! Kijk op https://www.advocatenvanoranje.nl/groei of neem contact op met Carel Erasmus