Opzeggen van (duur)overeenkomsten kan niet altijd

Opzeggen van duurovereenkomsten wordt grotendeels door jurisprudentie bepaald. Opzeggen kan niet altijd: aard en inhoud van de overeenkomst kunnen bepalen dat de overeenkomst niet opzegbaar is. Zwaarwegende belangen kunnen dat veranderen maar dat is een strenge toets. En dan kan een schadevergoeding ook een vereiste zijn.

Lees meer

Gebruik van foto’s van een model

Het Gerechtshof Den Haag wees onlangs een arrest (uitspraak / vonnis in hoger beroep) over de vraag waar een model een van haar gemaakte foto’s (niet) voor mocht gebruiken. Feiten De eiser in deze zaak was professioneel fotograaf en heeft een foto gemaakt waarop een...

Lees meer

Klagen op internet: de Consumentenbond is er gek op.

Als ondernemer kan je te maken krijgen met klachten over je bedrijf. Klachten via de sociale media of op speciale klachtensites zijn zo geplaatst. Maar waar ligt de grens? Wanneer is het geen klacht meer maar wordt het smaad of laster? En wie controleert dat? De Consumentenbond in ieder geval niet, die ziet er juist een kans in om te scoren bij hun achterban. Met hun website Klachtenkompas.nl doen ze er alles aan om klachten de wereld in te slingeren.

Lees meer

De AVG, wat moet ik ermee?!

De nieuwe privacy regels die gelden voor bedrijven en particulieren zijn geregeld in de Algemene Verordening gegegevensbescherming (AVG). Dit artikel geeft heel kort de belangrijkste punten weer.

Lees meer

Het grotere plaatje: procederen in fotozaken als businessmodel

Bespreking van een rechtszaak over auteursrechten op foto’s. Niet alleen advocaten hebben er een handje van, maar ook fotografen zijn er goed in; procederen als businessmodel. Een fotograaf wiens foto onrechtmatig door een ander is gebruikt, strijkt soms een paar keer de normaal berekende licentievergoeding op (onder het mom van “geleden schade”).

Lees meer