Wie een auto koopt met een THP-motor, een TFSI motor of een TSI motor, blijkt een groot risico te lopen op ernstige motorproblemen, vooral na de eerste 50.000 kilometer. Deze motoren zitten in veel types van merken als Peugeot, Audi, Volkswagen, Mini en Citroën. Wat zijn je rechten als koper, en heb je ook rechten als koper van een occassion?

Even een verslag naar eigen ervaring: ik ging recent op zoek naar een occassion, en had na wat afwegingen de Peugeot 508SW op het oog. Ik keek vooral naar auto’s van circa 8 tot 10 jaar oud. Een particulier verkoper op Marktplaats, die net zijn 508SW had verkocht aan een handelaar, was zo aardig me te wijzen op THP-problemen bij Peugeot. Ik had daar nog nooit van gehoord maar na het even te Googelen schrok ik me rot. Dit type motor, dat is ontwikkeld door Peugeot/Citroën in samenwerking met BMW, blijkt ernstige constructie- en ontwerpfouten te bezitten die bij vele tienduizenden autobezitters tot grote wanhoop en financiële ellende leidt. Ik zal de technische omschrijving hier overslaan, maar de gevolgen bestaan uit extreem hoog olieverbruik, een steeds vuiler wordende motor, verlies in vermogen, een oprekkende distributieketting en nog wat andere gevolgen. De website van deze THP-specialist legt het probleem goed uit.

In mijn eigen zoektocht veranderde ik snel van merk. Ik ging op zoek naar een Audi A4 of A6. Audi heeft de reputatie van Duitse degelijkheid dus dat zou wel goed zitten. Nota bene dezelfde marktplaats-verkoper aan wie ik mijn nieuwe keus doorgaf (bedankt Ramon!), wees me vervolgens op de problemen van de TFSI-motor bij veel Audi’s. Dit kan niet waar zijn, dacht ik. Maar na even googelen kwam precies hetzelfde probleem naar voren: TFSI motoren hebben eenzelfde productie- en ontwerpfout, met dezelfde gevolgen na de eerste 50.000 kilometers. In de Verenigde Staten is er al een rechtszaak over geweest, waarin Audi veroordeeld is om maar liefst 120.000 Audi rijders een volledige garantie te verstrekken op het probleem.

Tros Radar heeft in 20212 al aandacht besteed aan het fenomeen van de THP motor. De link om de uitzending terug te kijken staat hier. De woordvoerster van Peugeot kwam in de uitzending krampachtig tot een aanbod om onder coulance de problemen op te lossen. Maar internetfora staan vol met klachten van autorijders die helemaal niet geholpen worden door Peugeot.

In 2015 kwam Tros Radar met een uitzending over de TFSI motor van Audi. Die uitzending kijk je hier terug.

Autoverkopers houden dit probleem graag onder de pet. Bij de diverse bezichtigingen die ik deed vertelde niemand me uit zichzelf over het probleem, maar zodra ik liet weten bekend te zijn met de THP of TFSI-problemen, erkenden ze allemaal de ernst en de risico’s.

Wat zijn nou je rechten als autobezitter als blijkt dat je auto een ernstige constructie- en ontwerpfout heeft? Als je de auto als consument hebt gekocht, dan heb je sowieso een ‘wettelijke garantie’ die bepaalt dat je zes maanden na aankoop recht hebt op een goed functionerend product. (art. 7:18 lid 2 BW). Maar ook na die eerste zes maanden sta je niet machteloos. Artikel 7:17 BW bepaalt dat de afgeleverde zaak aan de (koop)overeenkomst moet beantwoorden. Wie een nieuwe auto koopt en na twee of drie jaar wordt geconfronteerd met dermate ernstige motorproblemen dat in feite de hele motor vervangen moet worden, kan wel degelijk bij de verkoper aankloppen en eisen dat dit in orde wordt gemaakt. Het kan wat lastiger worden als een koper van een tweedehands auto hetzelfde probleem heeft. Maar ook in die gevallen kan de koper actie ondernemen. Ook een bedrijfsmatige koop kan leiden tot een beroep op non-conformiteit, dwaling of ontbinding van de overeenkomst.

Er zijn in Nederland al diverse rechtszaken gestart door kopers van dergelijke auto’s. Ook zijn er een aantal groepsclaims opgestart, zoals de stichting Audiclaim, maar de status daarvan is nogal vaag, en de website is inmiddels uit de lucht.

Zelf heb ik ook maar afgezien van een Audi met een TFSI motor. Volgens de zeer informatieve website van expert Hartog Tuning in Alkmaar krijgt maar liefst 90 % van de Audi’s met bouwjaar 2008-2012 deze problemen. Ik heb voor een BMW 520i gekozen, en heb wel even het motortype uitgebreid op internet onderzocht, om zeker te weten dat er geen structurele problemen aan bekend zijn.

Ik treed regelmatig op voor autokopers (en verkopers), en ik zal graag een koper van een auto met dergelijke motorproblemen helpen met een claim tegen verkoper en fabrikant. Veel kopers zien af van verdere actie, maar ik ben ervan overtuigd dat de aanhouder wint. Als de makers zelf hebben toegegeven dat het een ontwerp- en constructiefout is, dan zal een rechter uiteindelijk een eerlijke koper ook recht geven op een goed werkend product.

Heeft u een auto met ernstige motorproblemen zoals hierboven omschreven? Neem dan contact op met auto-advocaat Carel Erasmus om de mogelijkheden te bespreken.

CAREL ERASMUS

CAREL ERASMUS

Advocaat en ondernemer

Carel Erasmus is advocaat en ondernemer. Carel procedeert regelmatig in uiteenlopende zaken, bij de Kantonrechter, Rechtbank en Hof. Een greep uit de recente rechtszaken: werknemersfraude, samenwerkingsconflicten, vastgoed, merk- en handelsnaamrecht, ontslag, vof-ontbinding, consumentenrecht. Carel is tevens enthousiast watersporter en oprichter van de eerste eFoil surfschool van Nederland.