020 - 210 90 09

Veel advocaten in loondienst overwegen om voor zichzelf te beginnen. De lokroep van meer vrijheid, eigen baas zijn, en zelf bepalen hoe je werkt zijn voor velen een begeerlijk ideaal. Maar hoe maak je voor jezelf de keuze om de stap echt te zetten, en wat komt er dan op je af? Deel 2 van 5: kantoor kiezen en inrichten

Je hebt de keuze gemaakt om voor jezelf te gaan werken. Geen baas meer die je leven bepaalt, geen urentargets behalve die van jezelf, en alle omzet die je haalt is voor jezelf! Nu moet je gaan nadenken over een eigen kantoor. Waar, hoe en hoe duur?

Je kunt natuurlijk vanuit huis gaan werken, de goedkoopste optie. Maar veel thuiswerkers komen er al snel achter dat een eigen plek voor de focus, de inspiratie en het netwerk toch wel fijn is. En klanten ontvangen doe je ook niet snel thuis.

In steeds meer steden en dorpen zijn er de afgelopen jaren moderne kantoren voor ZZP-ers en flexwerkers gekomen. Er is dus veel meer keus dan pakweg 20 jaar geleden om een passende werkplek te vinden. Zelf heb ik zes jaar geleden een eerste zoektocht gedaan om in Amsterdam een kantoorplek te vinden die me beviel. Toen had ik net een Juridisch adviesbureau opgezet, onder de naam JuristenvanOranje. Ik wilde een goedkope werkplek, waar ik elke dag met plezier kon werken, andere mensen kon ontmoeten en klanten kon ontvangen. Ik was een van de eerste flexhuurders bij Spaces op de Zuidas. Voor € 150,- per maand kon je er zo vaak werken als je maar wou, en had je een hippe fraai ingerichte plek in een bruisend pand. Een prima keuze als je voor een laag bedrag een werkplek zoekt. Nadeel is natuurlijk dat het geen eigen kamer is. Zodra je moet bellen of gebeld wordt, is het lastig om nog een vertrouwelijk gesprek te voeren. Flexplekken kun je inmiddels op veel plaatsen vinden, en als het moet ook nog vrijwel gratis in een café of werkplekcenter.

Wil je het toch wat serieuzer aanpakken, en dat zou je zeker moeten doen als advocaat, dan is een eigen kantoor met de nodige privacy wel aan te bevelen.  Als ik me even tot Amsterdam beperk: tot voor kort was er een enorm aanbod aan kantoorruimte. Sinds begin  2017 is dat aan het kantelen, en blijkt het een stuk lastiger om nog aardige kantoorruimte te vinden als starter. De hippe plekken zijn snel gegroeid, en hebben inmiddels een wachtlijst en hogere huurprijzen. Maar er blijven nieuwe plekken bijkomen, dus met goed zoeken moet het wel lukken wat te vinden. Aanbieders als Spaces, Merin, Regus en HNK komen steeds weer met nieuwe intiatieven.

Elke advocaat heeft zijn eigen lijstje aan wensen. In het begin vond ik het belangrijk om op de Zuidas te zitten, maar parkeren is dan weer een dure grap. Op de gracht zit het al vol advocaten, en daar is je auto al helemaal niet welkom. Zelf wilde ik met mijn nieuwe kantoor binnen de Ring Amsterdam, maar wel ‘autovriendelijk’. Ik zocht een bruisend pand, waar je met en tussen andere ondernemers kan werken. Het pand ‘Johnnyriver’ van Merin voldeed aan alle eisen, en bood ook nog eens een lunchrestaurant en bar. Inmiddels zit dit pand ook al weer vol.

Als je eenmaal wat opties hebt gevonden, verdiep je dan ook in de aspecten die aan verhuur van kantoorruimte kleven. Verhuurders willen het liefst een meerjarencontract en een flinke borg. Maar als er onderhandelingsruimte is, dan is alles bespreekbaar. Sommige investeringen kan je mogelijk de verhuurder laten doen, zoals het plaatsen van tussenwanden, een nieuwe vloer etc. Een van de onaangename verrassingen kan liggen in de service kosten. Deze worden vaak achteraf berekend, en kunnen tot een paar jaar later met terugwerkende kracht in rekening worden gebracht.

Met de keuze van het kantoor komt ook de inrichting. Voor mij stond vast dat ik elke advocaat een eigen kamer wilde geven, maar dan wel met glazen wanden. Een kantoortuinmodel werkt voor mij niet, maar kamers waar je de hele dag niemand ziet vind ik ook weinig inspirerend. Ik heb flink wat onderhandeld over glazen wanden en glazen deuren, en het eindresultaat bevalt ons prima. Iedereen kan zich prima concentreren, en toch hebben we veel contact met elkaar.

Voor de verdere inrichting kan je het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wil. De meeste meubels zijn on-line te bestellen, en er zijn ook heel wat aanbieders van goede gebruikte kantoormeubelen. Albeka is een van mijn favorieten.

Tot slot: denk na over de gewenste groei en flexibiliteit. Wil je op termijn uitbreiden, hou dan rekening met de ruimte of beding bij de verhuurder de mogelijkheid om tussentijds te wijzigen. Kijk ook goed naar zaken als lichtinval, klimaatbeheersing, buren en mede-huurders, en misschien wel het meest belangrijke: voelt het goed? Heeft de ruimte de sfeer die je voor ogen hebt bij een eigen kantoor?

Carel Erasmus

Sta je op het punt voor jezelf te starten als advocaat of wil je een overstap maken? AdvocatenvanOranje heeft nog plek! Kijk op https://www.advocatenvanoranje.nl/vacature of neem contact op met Carel Erasmus